fbpx
Rust in je hoofd

5 super simpele stappen voor meer rust in je hoofd

Rust in je hoofd dat wil jij toch ook?! Echter veel mensen piekeren zich suf, zijn de hele dag druk in hun hoofd en zelfs ’s nachts spoken gedachten door hun hoofd. In plaats van rust is er veel chaos. Hoe stop je met piekeren en hoe krijg je rust in je hoofd? In vertel het je in 5 stappen…

Waardoor ontstaat onrust in je hoofd?

Als eerste wil ik het met je hebben over de reden dat je onrust ervaart. Ik val dan ook maar direct met de deur in huis… Dit doe je jezelf aan.

Jij bent de creator van je eigen gedachten. Dat wil zeggen dat jij al jouw eigen gedachten zelf creëert. Er is niemand die gedachten in jouw hoofd programmeert.

Je kunt jouw hoofd zien als jouw eigen hardware. En daar programmeer je iedere dag gedachten op. Veel zijn goede gedachten, maar er zijn ook veel gedachten die geen goed effect op je hebben. En deze gedachten blijven in je hoofd spoken. Deze stappelen zich op en uiteindelijk is er chaos in je hoofd en is de oplossing moeilijk te vinden.

Doordat je aandacht blijft besteden aan deze negatieve gedachten ontstaat er onrust. Het is dan de kunst om uit je hoofd te gaan en geen aandacht meer te geven aan dit gepieker.

Maar hoe doe je dat?

Dit zijn de 5 stappen naar rust in je hoofd

Stap 1 - Verleg je aandacht

Wanneer het chaos is in je hoofd en je piekert je suf is het vaak lastig er niet aan te denken. Je gedachten worden steeds weer getrokken naar het “probleem”. Naast dat dit vervelend is, kost het ook nog ontzettend veel energie. Je krijgt waarschijnlijk hoofdpijn, voelt druk op je schouders of je merkt dat je lijf onder spanning staat.

Je zegt tegen jezelf dat je er niet meer over na moet denken, maar doordat je dit zegt blijf je er juist aan denken. Bijvoorbeeld als ik zeg: denk niet aan een roze olifant. Ik durf mijn hand in het vuur te steken dat jij nu denkt aan een roze olifant.

Je richt al je aandacht en energie op wat er in je hoofd speelt. Maar met denken los je het “probleem” niet op. Dit komt omdat je hoofd zo vol zit, dat er geen ruimte is voor creatieve oplossingen. Dus zul je de juiste oplossing niet vinden in je hoofd.

Door afstand te nemen van je “probleem” krijgt je hoofd ruimte en kom je veel sneller tot een creatieve oplossing. Afstand nemen doe je door je aandacht te verleggen. Waar je voorheen al je aandacht richt op wat er in je hoofd speelt, leg je nu al je aandacht en energie op waar je nu mee bezig bent. (Nu: letterlijk het lezen van deze blog). Zo krijgt je hoofd niet de kans om af te dwalen naar het “probleem”. Mocht dat toch gebeuren, en je merkt op dat je weer aan het piekeren bent, verleg je bewust je aandacht weer naar waar je mee bezig bent.

Stap 2 - Stop met denken

Op een dag heb je ontelbaar veel gedachten. Ze komen en ze gaan. De meeste gedachten merk je niet eens op. Echter de gedachten die je geen fijn gevoel opleveren blijven het langste hangen en deze zorgen voor onrust in je hoofd.

Wanneer negatieve gedachten blijven hangen maakt jouw denken zoveel herrie dat je niet merkt welke signalen jouw lichaam je geeft. Diep van binnen weet je allang wat je moet doen. Maar omdat jouw hoofd het hardste schreeuwt, ben je verleerd om te vertrouwen op je intuïtie.

Wat je dus moet doen is stoppen met denken. Als je denkt, dan denk je over iets na wat al is gebeurd (het verleden) of over iets dat nog moet gaan gebeuren (de toekomst). Merk het maar eens bij jezelf op wanneer je weer eens in je hoofd zit. Door hierover te blijven denken creëer je jouw eigen onrust.

Je houdt je eigen onrust in stand.

Je stopt met denken door je bewust te worden van je gepieker en te realiseren de toekomst of het verleden je niet verder brengt. Enige waar je moet zijn in waar je nu bent en wat je nu aan het doen bent. Zo maak je een gat in je denken, omdat al het andere er nu niet toe doet.

Stap 3 - Focus op wat er NU toe doet

Zoals je net hebt gelezen wordt onrust veroorzaakt door gedachten uit het verleden en de toekomst. Nu, op dit exacte moment, is er geen ruimte voor gepieker. Zodra je dus stopt met denken ben je helemaal in het NU. Je hoofd krijgt geen kans om chaos te creëren.

Daarom is het zo fijn om je te focussen op wat er NU toe doet. En daar al je aandacht en energie op te richten. Dit zal je dan ook energie opleveren in plaats van kosten. En dat komt omdat niet meer in je hoofd zit maar puur bezig bent wat nu belangrijk is. Je lost je “probleem” niet op in het verleden of in de toekomst. Je lost het op door in het heden te zijn.

Focus op wat je doet. Hoe voelt dat? Wat zie je? Wat ruik je? Wat hoor je? Welk gevoel geeft het je?

Stap 4 - Luister naar je hart, gevoel en intuïtie

Bij stap 2 heb je gelezen dat je verleerd bent om te vertrouwen op je intuïtie. En dat komt doordat je op zoek gaat naar de oplossing in je hoofd. Maar daar zit de oplossing niet. Wanneer je dus je aandacht gaat verleggen, stopt met denken en je focus op wat er Nu toe doet, krijgt je hart ruimte om zich uit te spreken. En dat is de sleutel tot rust in je hoofd.

In je kern weet je namelijk allang wat goed voor je is, maar het is spannend om te vertrouwen op gevoel. En van de andere kant ook weer niet. Want het voelt of goed of niet goed. Wanneer iets niet goed voelt, dan geeft jouw lichaam je signalen. Maar ook geeft jouw lichaam je signalen wanneer het wel goed voelt. Je wordt er blij van, krijgt er energie van en het kost geen enkele moeite.

Je eigen lichaam laat je letterlijk weten wat je moet doen. Enige wat je hoeft te doen is te vertrouwen op je eigen hart, gevoel en intuïtie. Daar zit jouw superpower en dat heb je altijd bij je. Je kunt dit altijd raadplegen. Zie het als jouw persoonlijke gids, want het wil alleen maar het beste voor je.

Stap 5 - Richt je op je ademhaling

Sommige mensen vinden het lastig om te voelen. “Ik kan niet goed voelen”, “ik ben een denker” of “daar ben ik te nuchter voor” zijn opmerkingen die ik geregeld hoor. Dit is gewoonweg  flauwekul. Het zijn smoesjes om bij je eigen gevoel weg te blijven, want het is immers veel fijner om je hoofd al het werk te laten doen, toch? Niet dus. Je moet juist uit je hoofd en terug naar je gevoel. Daar vind je de rust waar je naar op zoek bent.

Wanneer je het lastig vindt om bij je gevoel te komen kun je jouw aandacht richten op je ademhaling. En jouw ademhaling blijven volgen. Waar stroomt de lucht naar binnen, hoe voelt dat, waar voel je dat, waar stroomt de lucht naar buiten. Door je bewust te worden van je eigen ademhaling voel je jouw lichaam veel sterker aan. Door je te richten op je ademhaling ben je één met je gevoel en krijgt je hoofd geen kans om chaos te veroorzaken.

Weet je niet waar je moet beginnen?

Conclusie:

Onrust in je hoofd wordt veroorzaakt door je eigen gedachten. Wil je rust in je hoofd, dan zal je uit je hoofd moeten gaan en meer moeten gaan voelen. Dat doe je door je aandacht te verleggen, te stoppen met denken, je te richten op het NU en te gaan luisteren naar je hart, gevoel en intuïtie.

Hoe vaker je deze 5 stappen doet, hoe makkelijker en meer als vanzelf het zal gaan. De onrust zal verdwijnen en plaats maken voor rust in je hoofd. Hoe fijn is dat!  

🖤 🖤 🖤

Wat kies jij?

Met welke tip ga jij aan de slag? Laat een reactie achter in de comments. Ik lees en beantwoord alles!

Vond je dit interessant? Dan is dit wellicht iets voor jou...

Mama Summer Boost

Tijdens de Mama Summer Boost leer je hoe je rust in je hoofd krijgt, hoe je stopt met piekeren en hoe je tijd en ruimte krijgt. Zodat je ontspannen en zonder zorgen gaat genieten van je zomervakantie.

Wanneer je kiest voor deze unieke zomer actie krijg je 3 1-op-1 online boost sessies voor 197,- ipv 394,-. 

Wil jij de zomer tegemoet gaan zonder zorgen en gepieker?

(Na aanmelden ontvang je direct een link om je eerste Mama Summer Boost sessie in te plannen)

Deze balans-tip delen:

Deel op facebook
Facebook
Deel op whatsapp
WhatsApp
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op email
Email

Hi lieve jij, ik ben Cilla. Ik geloof dat het leven van een werkende moeder valt of staat met een goede balans. Ik ben dan ook van mening dat een gelukkig leven de combinatie is tussen wat er om je heen gebeurt (je buitenwereld), je fysieke lichaam en wat er in jezelf gebeurt (je innerlijke wereld). Wanneer deze drie elementen met elkaar in harmonie zijn, vind je de rust en balans in jezelf.

Het is daarom mijn missie om jou te helpen naar een ontspannen, gelukkig en energiek leven door harmonie en balans in jezelf te creëren.

Dit doe ik door middel van mijn Balans-MIX Methode, zodat je hier je hele leven lang profijt van hebt.

Ontdek mijn Balans-MIX Methode en leer hoe je in 5 stappen van een stressvolle werkende moeder naar een gelukkige en ontspannen werkende moeder gaat.

Je bent het waard!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top

GRATIS WORKSHOP

Hoe je in 5 stappen rust in je hoofd én lijf krijgt als werkende moeder, zodat je een leven creëert dat makkelijk en “als vanzelf” gaat.

Na aanmelding heb je 4 dagen om de workshop te bekijken op een voor jou gunstig moment. Wel zo fijn voor een drukke moeder ;-) 

Je gegevens worden naar de organisator gestuurd
en je wordt verder via e-mail op de hoogte gehouden.

Cilla Schopen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches