fbpx

Moederschap zwaar? Wees je eigen leider!

Veel moeders vinden het moederschap zwaar. Ze houden tientallen ballen in de lucht en ze gaan er bijna zelf aan onderdoor. Maar dat is niet nodig. In deze blog vertel ik je waarom het moederschap niet zwaar hoeft te zijn. Jij bent je eigen leider!

De impact van het moederschap

Niemand kan je voorbereiden op het moederschap. Je weet pas wat het met je doet zodra je jouw kindje in je armen hebt. Vanaf dat moment, of je het wil of niet, kijk je op een hele andere manier naar jezelf. Je ziet jezelf niet meer zoals je was, maar als je in de spiegel kijkt zie je een moeder. En dat is anders. Aan dat beeld moet je wennen.

Het is een hele nieuwe ervaring en een nieuwe rol. Je hebt nu een gezin waar je voor moet zorgen. Iedere dag leer je. En de rol als moeder maak jij je steeds meer eigen. De mentale en lichamelijke veranderingen zijn je onbekend, dit doet dus iets met je zelfvertrouwen. Doe ik het wel goed? Ben ik wel een goede moeder? Kan ik dit wel aan? Hoe weet ik wat ik moet doen?

En daarbij krijg je een enorme verantwoordelijkheid. Wist je dat een mens een van de minst ontwikkelde zoogdieren is zodra het wordt geboren? We zijn hulpeloos. Jouw kinderen zijn dus ontzettend afhankelijk van jou. Zonder jou, zouden ze het niet overleven. Dus als we het hebben over de impact van het moederschap, is dit een grote verandering. Er wordt vanaf dat moment constant aandacht van je gevraagd.

En laten we daarnaast de maatschappelijke druk niet vergeten. We moeten voldoen aan een ideaal van werkende vrouw, die zorgt voor haar kinderen, het huishouden op orde heeft, opgewekt door het leven gaat en alles onder controle heeft.

Het moederschap maakt impact op jouw leven, dat is niet zo vreemd. En dat is oké. Het zou pas vreemd zijn als het geen impact maakt.

moederschap zwaar

De reden dat het moederschap als zwaar wordt ervaren

Er is echter een verschil tussen de impact van het moederschap of dat je het als zwaar ervaart.

Je moet als moeder organisatorisch sterk zijn om je werk, je gezin, je huishouden, hobby’s en sociale contacten met elkaar te combineren. En laat dat een van de grootste dagelijkse frustraties zijn van veel moeders. Dag in dag uit, tientallen ballen hooghouden om het gezin draaiende te houden.

Je neemt je opvoedende rol serieus. Je brengt je kinderen normen en waarden bij. Je leert ze om sociale contacten te leggen, samen te werken en stimuleert ze om eigen beslissingen te nemen. Dat doe je met liefde. Je ondersteunt ze in hun ontwikkeling en staat voor ze klaar als ze je nodig hebben. En geef je ze structuur, instructies en stelt grenzen. Met als doel dat ze uiteindelijk op eigen been kunnen staan.

Het gezin heeft prioriteit. Daardoor krijg je automatisch andere prioriteiten. Veel moeders storten zich dan ook volledig op het moederschap. Ze stellen de behoefte van anderen voor die van zichzelf. Maar dat wil niet zeggen dat je diep vanbinnen oké bent met deze gewijzigde prioriteiten. Je verstand zegt dat je dit moet doen, maar je hart vraagt ook om iets anders. Iets dat je “kwijt” bent en dat wordt gemist. Dat gevoel duw je weg en leeft daardoor een verborgen bestaan. En zorgt onbewust voor spanning.

De zorgtaak is een mooi en belangrijk aspect in het moederschap. Je toont daarmee belangstelling, je maakt tijd vrij, je luistert en je troost. Maar soms kunnen moeders doorslaan in zorgen voor hun kind. Zeker als een moeder zich al onzeker voelt over haar moederschap, kan ze zich druk maken om iets, terwijl er niets aan de hand is. Te veel bezorgdheid zorgt voor spanning en stress. Het slurpt energie en is vermoeiend. En zorgt ervoor dat je het moederschap zwaarder ervaart dan in werkelijkheid nodig is.

Je staat altijd aan. 24 Uur per dag en 7 dagen per week. En dat kost energie. Zeker als je ook nog gebroken of korte nachten hebt, dat werkt niet bevorderend voor je humeur. De vermoeidheid slaat toe en je raakt uitgeput.

Vermoeidheid en moederschap is echter geen goede combinatie. Langdurige vermoeidheid heeft namelijk een negatief effect op het zelfvertrouwen in jezelf en als moeder. Je kunt niet helder nadenken, je gaat twijfelen en er kunnen zelfs angsten ontstaan.

Vraag jezelf eens af...

Wat zou er voor jou veranderen als je alles wat bij je moederschap hoort onder controle hebt? Dat het vanzelf zou gaan? Als je in balans zou zijn?  Hoe zou je je dan voelen? Zou je het moederschap dan alsnog zwaar ervaren?

Op deze afbeelding staat een moeder die het moederschap niet zwaar vindt.

moederschap zwaar

Het gezin en jouw rol als moeder in het geheel

Iedereen is onderdeel van één of meerdere systemen. Het gezin, een familie of een team. Bert Hellinger en Virginia Satir, de grondleggers van het systemisch werk, hebben ontdekt dat er wetmatigheden en ordeningen zijn in elk systeem. 

Het gezin kun je dus zien als een georganiseerd systeem, waarbij iedereen een eigen plek heeft. Het spreekt voor zich dat al deze rollen met elkaar verbonden zijn.

In beginsel zal de vader het gezin leiden en beschermen. De moeder richt zich in de meeste gevallen op de verzorgende taken. Het oudste kind gaat op ontdekking en zal nieuwe wegen inslaan. Hiermee maakt het ruimte voor kinderen die na hem komen. Het middelste kind bemiddelt naar boven en beneden. En bij het jongste kind zie je dat het vaak wordt beschermd. Daardoor krijgt het de behoefte om zich als jongste te bewijzen. Op deze manier leren alle gezinsleden van elkaar.

Als je dus kijkt naar wat het allerbelangrijkste is in het moederschap, dan is dat emotionele steun geven, troosten en bescherming bieden aan haar kind(eren). 

Maar wat als je het gevoel hebt dat er onrust is? Of dat je wordt geleefd door de waan van de dag? Wat doe je dan? 

Je bent je eigen leider

Als je het gevoel hebt dat het moederschap pittiger is dan je van tevoren had gedacht, bedenk je dan dat jij de leider van je eigen leven bent.

Vrijwel iedereen kent wel die innerlijke commentaarstem die je er voortdurend op wijst wat je verkeerd doet. Dat is je innerlijke criticus. Die vergelijkt je met andere mensen en slaagt erin om je te vertellen wie er allemaal mooier, slimmer, aardiger en beter zijn als jij.

Dagelijks voeren we een innerlijke gesprek met onszelf. Soms zeg je: aan de ene kant wil ik kunnen genieten van mijn moederschap, maar aan de andere kant denk ik dat het onwijs pittig is. Je wilt twee dingen tegelijk, die ook nog eens botsen.

En toch heb je de criticus in jezelf hard nodig. Want zonder zelfkritiek zou je nooit over jezelf nadenken en afvragen of dingen anders of beter kunnen.
Maar de criticus heeft de neiging om volledig te overdrijven. Hij bekritiseert je op alle vlakken in je leven. Op wat je eet, hoe jij je huis inricht, hoe jij je werk doet, op de manier hoe jij je kinderen opvoedt en uiteraard over je moederschap.

De beste oplossing van je innerlijke criticus is zelfliefde. Mild zijn voor jezelf en jezelf accepteren zoals je bent, met alles erop en eraan. Je leuke kanten en je minder leuke kanten.
Dan ga je zien dat je menselijk bent en dat je niet perfect hoeft te zijn. Wanneer je oké bent met jezelf, wordt het moederschap een stuk makkelijker

Wist je dat...

Zelfliefde de basis is van zelfverzekerd moederschap.

moederschap zwaar

Het moederschap is niet zwaar

Je hebt waarschijnlijk de laatste tijd te vaak geluisterd naar je criticus en je hebt jezelf (onbewust) overladen met zelfkritiek. Daardoor ben je gaan twijfelen aan jezelf. Zodra jij keer op keer jezelf verteld dat het moederschap zwaar is, dat je het pittig vindt of dat het moeilijk is dan ga je het geloven. En daar ga jij je naar gedragen. Het gevolg: je wordt bevestigd in jouw gevoel. Zie je wel. Het is niet te doen. Het is zwaar.

Het moederschap is niet zwaar. Jij maakt het zwaar. Hoe je omgaat met je jezelf is belangrijker dan wat je doet. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je allerlei praktische tips kunt gaan toepassen, maar als je zelf niet in balans bent, dan helpen de praktische veranderen niet of nauwelijks. Je eigen zelfbeeld maakt het verschil of je het moederschap zwaar of niet zwaar ervaart.

Belangrijk hierin is dat je gaat zien dat de criticus een stemmetje in jou is. Het zijn maar gedachten. Hoe meer je beseft dat het een stem is, hoe minder grip het op je heeft. Daardoor kijk je tevredener naar jezelf. Realiseer je ook dat kritiek er altijd zal zijn, maar de toon wordt minder hard en zal je minder raken. 

Conclusie:

Het moederschap is niet zwaar. Het is maar net hoe je ermee omgaat. Alles heeft te maken met het beeld dat je van jezelf hebt. Als je het moederschap niet meer als pittig wilt ervaren dan moet je jouw zelfbeeld veranderen. Zodra je blij bent met jezelf, trots bent op wie je bent, vertrouwt op jezelf, op je eigen kunnen, dan ga je merken dat het moederschap helemaal niet zo zwaar is. Maar dat het heel leuk en waardevol is.

Wat vind jij?

Wat is jouw grootste uitdaging in het moederschap? Laat een reactie achter in de comments. Ik lees en beantwoord alles! Als dank stuur ik je een tof e-book hoe je werk en gezin in balans krijgt.  

Deze balans-tip delen:

Deel op facebook
Facebook
Deel op whatsapp
WhatsApp
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op email
Email

Hi lieve jij, ik ben Cilla. Ik geloof dat het leven van een werkende moeder valt of staat met een goede balans. Ik ben dan ook van mening dat een gelukkig leven de combinatie is tussen wat er om je heen gebeurt (je buitenwereld), je fysieke lichaam en wat er in jezelf gebeurt (je innerlijke wereld). Wanneer deze drie elementen met elkaar in harmonie zijn, vind je de rust en balans in jezelf.

Het is daarom mijn missie om jou te helpen naar een ontspannen, gelukkig en energiek leven door harmonie en balans in jezelf te creëren.

Dit doe ik door middel van mijn Balans-MIX Methode, zodat je hier je hele leven lang profijt van hebt.

Ontdek mijn Balans-MIX Methode en leer hoe je in 5 stappen van een stressvolle werkende moeder naar een gelukkige en ontspannen werkende moeder gaat.

Je bent het waard!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top

GRATIS WORKSHOP

Hoe je in 5 stappen rust in je hoofd én lijf krijgt als werkende moeder, zodat je een leven creëert dat makkelijk en “als vanzelf” gaat.

Na aanmelding heb je 4 dagen om de workshop te bekijken op een voor jou gunstig moment. Wel zo fijn voor een drukke moeder ;-) 

Je gegevens worden naar de organisator gestuurd
en je wordt verder via e-mail op de hoogte gehouden.

Cilla Schopen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches