fbpx

Een juiste keuze maken in 3 stappen

Vind je het lastig om een juiste keuze te maken? Je hebt tientallen dingen in je hoofd. Soms lijkt het wel of je hoofd op ontploffen staat. Wat moet je doen? Waar moet je beginnen? In deze blog vertel ik je hoe je in drie stappen de juiste keuze maakt. 

Waarom is het lastig om een goede keuze te maken?

1. Je hebt heel veel ideeën

Je kent vast wel iemand, of misschien ben je het zelf die een hoofd vol ideeën heeft en overal lijstjes heeft liggen wat er allemaal moet gebeuren.

Als je iets te binnen schiet dan noteer je dat direct. Altijd en overal. Op je werk, thuis, in de auto. En als je geen post-it bij de hand hebt, dan noteer je het in je telefoon. Er ligt zelfs een blokje op je nachtkastje voor als je ’s nachts wakker wordt.

Maar door al deze ideeën en lijstjes zie je door de bomen het bos niet meer. Hoe wil je een keuze maken als je niet weet waar je moet beginnen?

2. Je bent bang om een verkeerde keuze te maken.

Iedere keuze wordt honderd keer overdacht. Daardoor ga je piekeren en twijfelen. Wat is de juiste keuze? Wat als ik de verkeerde keuze maak? Wat kan gebeuren als ik dat doe?

Hoe langer je wacht met het maken van een beslissing, des te meer redenen krijg je om een keuze niet te maken. Je hersenen blijven draaien en komen niet tot een uiteindelijke beslissing. 

Deze opeenstapeling van redenen zorgt er uiteindelijk voor dat je geen keuze durft te nemen. Want je hebt uiteindelijk zoveel redenen om iets niet te doen waardoor je nu bang bent om een keuze te maken. Dus stel je dit uit

3. Je weet niet wat je wil.

De ene dag denk je dit en de andere dag wil je weer iets anders. Je ideeën schieten alle kanten op. Je hebt totaal geen focus. Als je niet weet wat je wil, is het onmogelijk om een keuze te maken.

Het gevolg: onzekerheid, twijfel en word je kritisch naar jezelf. En wordt het maken van een keuze lastig.

Dit is de reden dat er keuzestress ontstaat:

Omdat je niet tot een juiste keuze komt, ontstaan er emoties en gedachten. En die uiten zich in een bepaald gedrag. Het probleem is dat je dan doorslaat in een emotie.

Om tot een goede keuze te komen maak je voor jezelf een aantal afwegingen in je hoofd. Het welbekende stemmetje dat je advies wil geven.

Het ene stemmetje zegt dat je het vooral moet doen. En tegelijkertijd houdt een ander stemmetje je tegen. Wat als het verkeerd gaat.

Vergelijk het met je kind in een snoepwinkel...

Jij dacht je kind een plezier te doen. Hij of zij mag 2 kauwgumballen uitkiezen. Maar: hoe groter de keuze, hoe lastiger hij tot een juiste keuze komt. Je kind gaat de grootte, de kleur en smaak met elkaar afwegen. Welke combinatie wordt het?

Is je kind wel eens in huilen uitgebarsten omdat hij/zij het niet wist? Dat is keuzestress.

Op deze afbeelding staat een jongetje dat een juiste keuze probeert te maken tussen alle snoepautomaten met kauwgumballen.

En zo is dat ook voor jou. Omdat je niet tot een juiste keuze komt, ontstaan er emoties en gedachten. En die uiten zich in een bepaald gedrag. Het probleem is dat je doorslaat in een emotie.

Om tot een goede keuze te komen maak je voor jezelf een aantal afwegingen in je hoofd. Het welbekende stemmetje dat je advies wil geven.

Het ene stemmetje zegt dat je het vooral moet doen. En tegelijkertijd houdt een ander stemmetje je tegen. Wat als het verkeerd gaat?

Dit is heel logisch. Je probeert voor jezelf een afweging te maken. Onbewust  maak je de hele dag gebruik van drie rollen: de dromer, de realist en de criticus.

👉 Als een van deze rollen domineert ontstaat er keuzestress.

Hoe zorg je ervoor dat je een juiste keuze maakt?

Door ervoor te zorgen dat jouw emoties en gedachten in balans zijn. Dus behandel iedere rol gelijkwaardig. Dat kun je op de volgende manier doen:

Stap 1: DROMER

De dromer is creatief. Je kunt je gedachten de vrije loop laten gaan. Hierin visualiseer je jouw droom. Alles is mogelijk. Laat je hierin niet beperken door te denken “dat lukt toch niet”.

Het hoeft niet 100% realistisch te zijn, maar maak het wel visueel voor jezelf. Ga net zolang door totdat het beeld helemaal aan je wensen voldoet, wat zie je om je heen, wat voel je en wat zijn je gedachten.

Om dit te doen kun je deze zin aanvullen: Stel je voor dat…..

De energie van de dromer is creatief, vrij en ontspannend.

Vragen die je hierbij jezelf kunt stellen zijn:
✔ Wat wil ik doen?
✔ Hoe ziet dit eruit?
✔ Waarom wil ik dit doen?
✔ Wat is de meerwaarde als ik dit doe?

Stap 2: REALIST

De realist bekijkt hoe jij jouw droom gaat realiseren. Hoe ga ik het aanpakken? Wie of wat heb ik nodig om dit te bereiken? Stel jezelf de vraag: als deze droom te verwezenlijken is, stel dat dit haalbaar is, wat ga ik dan doen? Je kijkt niet naar mogelijke risico’s en beperkingen, je gaat er nog steeds vanuit dat het mogelijk is om de droom te verwezenlijken.

De energie van de realist is rust, evenwicht en balans.

Vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

✔ Wanneer heb ik het gerealiseerd?
✔ Wie heb ik nodig?
✔ Wat heb ik nodig om dit doel te bereiken? En wat ga ik doen om dit te realiseren?
✔ Wat is de eerste stap, wat is de tweede stap en wat is derde stap?

Stap 3: CRITICUS

De criticus kijkt vooral naar wat er mis kan gaan. Wat zijn de mogelijke problemen, valkuilen en obstakels? Welke veranderingen moeten er plaatsvinden om het realistisch te maken?

De criticus wil antwoorden op de vragen als:

✔ Wat ontbreekt er?
✔  Wat heb ik eraan?
✔ Wat zijn de gevolgen?

De energie van de criticus is meestal oordelend over zichzelf.

Omdat je geneigd bent om jezelf de schuld te geven als een keuze verkeerd uitpakt, gebruik jij jouw criticus op een negatieve manier. Daardoor ga jij jezelf bekritiseren.

Maar als je de criticus op een opbouwende manier inzet, dan heeft hij een positieve waarde om je dromen uiteindelijk in de realiteit te brengen.

Ben je dus bewust op welke manier jij jouw criticus nu gebruikt. En daarnaast: de criticus bekritiseerd niet jou, maar het plan 😉

Conclusie:

Voorkom ten eerste dat je te veel ideeën hebt waardoor keuzestress ontstaat. En kijk ten tweede vooral naar hoe jij jouw rollen inzet bij het maken van een juiste keuze. Domineert één van de drie? Laat je niet beïnvloeden en luister meer naar wat de andere twee rollen je willen vertellen. Maak voor alle drie de rollen een gelijkwaardige afweging. Alleen dan kom je tot de juiste keuze.

Hoe maak jij de juiste keuze?

Deel jouw mening in de comments hieronder en ligt het kort toe. Als dank stuur ik je een leuk e-book met 3 tips hoe je werk en gezin in balans krijgt.

Deze balans-tip delen:

Deel op facebook
Facebook
Deel op whatsapp
WhatsApp
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op email
Email

Hi lieve jij, ik ben Cilla. Ik geloof dat het leven van een werkende moeder valt of staat met een goede balans. Ik ben dan ook van mening dat een gelukkig leven de combinatie is tussen wat er om je heen gebeurt (je buitenwereld), je fysieke lichaam en wat er in jezelf gebeurt (je innerlijke wereld). Wanneer deze drie elementen met elkaar in harmonie zijn, vind je de rust en balans in jezelf.

Het is daarom mijn missie om jou te helpen naar een ontspannen, gelukkig en energiek leven door harmonie en balans in jezelf te creëren.

Dit doe ik door middel van mijn Balans-MIX Methode, zodat je hier je hele leven lang profijt van hebt.

Ontdek mijn Balans-MIX Methode en leer hoe je in 5 stappen van een stressvolle werkende moeder naar een gelukkige en ontspannen werkende moeder gaat.

Je bent het waard!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top

GRATIS WORKSHOP

Hoe je in 5 stappen rust in je hoofd én lijf krijgt als werkende moeder, zodat je een leven creëert dat makkelijk en “als vanzelf” gaat.

Na aanmelding heb je 4 dagen om de workshop te bekijken op een voor jou gunstig moment. Wel zo fijn voor een drukke moeder ;-) 

Je gegevens worden naar de organisator gestuurd
en je wordt verder via e-mail op de hoogte gehouden.

Cilla Schopen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches