fbpx

10 Tips om werk en gezin te combineren

Wie werk en gezin goed wil combineren, zal hier bewust mee bezig moeten zijn. Maar wat doe je als je wordt geleefd? En waar moet je beginnen als het constant door elkaar loopt? In deze blog geef ik je 10 tips hoe jij jouw werk en gezin combineert. 

Dit is de reden waarom werk en gezin combineren zo lastig is...

Je bent met iets bezig en voordat je het in de gaten hebt zit je met je gedachten heel ergens anders. Je denkt aan wat je gaat koken, wat je moet kopen in de supermarkt, dat je kind echt nieuwe spijkerbroeken nodig heeft of dat het tijd wordt om een afspraak te maken bij de kapper .

Wow, wacht even…. Je bent aan het werk…

Ik val direct met de deur in huis… De reden dat je gedachten allen kanten op gaan is dat je niet duidelijk hebt wat je wil doen, wanneer en met welke reden. Je weet dus ook niet waar je aandacht aan moet geven. Het gevolg is dat je wordt geleefd, alles door elkaar gaat doen en dat je de controle verliest.

Kort samengevat: je neemt de dag zoals hij komt. En met een druk gezin, waarbij iedereen een eigen planning heeft, veroorzaakt dit chaos. 

Hier kun je iets aan doen.

There is no such thing as work-life-balance. It's all life. The balance has to be within you. 

Jaggi Vasudev (Sadhguru)

Met deze 10 tips is werk en gezin combineren eenvoudiger

Tip 1: Visualiseer hoe jouw week eruit moet zien

Maak twee lijsten met dingen die je deze week wil doen. Een thuis lijst en een werklijst. En maak dit zo concreet mogelijk. Zie het helemaal voor je. Je kunt dat doen door deze zinnen aan te vullen:
✔ Als ik op mijn werk ben dan houd ik mij bezig met …. en dan voel ik mij….
✔ Als ik thuis ben dan wil ik… en dan voel ik mij….

Hierdoor krijg je op de eerste plaats helder waar je aandacht aan wil geven deze week.  En op de tweede plaats manifesteer je een gevoel en emotie. Er is niemand die denkt ‘ik ga eens gehaast de week in’. Maar door bewust te kiezen voor een gevoel, ga jij je ook daar naar gedragen. Denk aan opgewekt, positief, enthousiast of ontspannen. 

Wat wil je uitstralen of hoe wil je dat anderen jou zien? 

Tip 2: Stel prioriteiten

Wat doe je eerst, de belangrijke dingen of de prioriteiten? Je zou denken dat je de prioriteiten als eerste moet oppakken. Maar dat is niet zo. Voor prioriteiten vind je wel een moment. De belangrijke dingen, daar moet je prioriteiten in stellen.

Dus laat de prioriteiten voor wat ze zijn, die gebeuren hoe dan ook. Maak voor jezelf een overzicht van de belangrijke dingen en stel daarin prioriteiten. Zowel werk als privé gerelateerd.  

Tip 3: Plan in wat je wanneer wil doen

Maak van de dingen die je wil doen een planning. Wat wil je doen, wanneer wil je dat doen en waarom. Dat zorgt niet alleen voor overzicht. Maar ook voor rust. Want je hoeft niet meer na te denken over wat je gaat doen.

En dat zorgt voor een betere focus thuis als op je werk. Dus een win-win situatie. 

Tip 4: Stel niet uit

Zijn er dingen waar je tegenop ziet, pak die dan zo snel mogelijk op. Door het uit te stellen blijft het in je hoofd spoken. Hik je er tegenaan. Dat is demotiverend.

Het gevolg is dat je het zo lang uitstelt, totdat je er niet meer onderuit kunt. Dan kom je in tijdnood. En veroorzaakt druk en stress. Maak daarom tijd voor de dingen die je niet zo leuk vindt om te doen. Zodra het is afgerond geeft dit ruimte en kun je weer relaxter ademhalen. De druk is van de ketel.

Tip 5: Maak tijd voor je kinderen

Zodra je thuis bent is het heel verleidelijk om allemaal klusjes in huis te gaan doen. Terwijl je kostbaarste bezit ook om je aandacht vraagt. En niets is zo vervelend als een peuter of kleuter aan je been als je de was probeert op te hangen of het huis wil poetsen. Dus maak tijd voor je kinderen en zorg dat je er dan ook volledig voor hen bent.

Aandacht geven aan je kinderen is goed voor jou, maar ook voor je kinderen. Ze leren van jou. Jij bent hun voorbeeld. Daardoor groeit hun zelfvertrouwen. 

En ken je het knuffelhormoon oxytocine? Oxytocine versterkt sociale relaties, het geeft een gevoel van vertrouwen en zorgt voor rust in je lichaam. Dus hoe meer je knuffelt, hoe beter.

Tip 6: Leg je telefoon weg

Fijn dat we altijd en overal bereikbaar zijn, maar het is ook een ontzettende boosdoener. Wil je aandacht bij je werk of je kinderen? Zet het geluid van al je apparaten uit, zoals smartphone, tablet, laptop, smartwatch. Of nog beter, zet het tijdelijk op niet storen modus. 

Iedere melding die je ontvangt is een afleiding. Door het geluid alleen al te horen verlies je de aandacht waar je mee bezig was. Het ergste is als je kinderen gaan zeggen: “mama, leg die telefoon nu eens weg”.

Je wilt vast niet de moeder zijn die altijd druk was met andere dingen. 

Tip 7: Doe 1 ding

Multitasken is geen optie. We zeggen wel eens dat vrouwen wel kunnen multitasken, maar niets is minder waar. Doe je het wel, dan doe je het niet met aandacht. De kwaliteit is altijd minder goed. 

Zodra je meerdere dingen tegelijk gaat doen zal je merken dat de kwaliteit achter blijft. Hoe meer ballen in de lucht, hoe sneller ze vallen. Stop met multitasken! Doe dus één ding en doe dit goed. 

Tip 8: Claim je rust

Heb je tijd nodig om op adem te komen. Of ben je met iets bezig dat jouw volledige focus nodig heeft? Claim je rust. Zeg tegen je collega dat je nu even niet gestoord wil worden, zodat jij je volledig kunt richten op je werk.

Heb je een slechte nachtrust gehad en ben je kribbig? Vraag even aan je partner of hij op de kinderen wil letten. Doe iets waar jij energie van krijgt en op adem kan komen. Zodat je geen last meer hebt van je kribbige humeur. 

Is dat egoïstisch? Nee hoor, helemaal niet. Want doe je het niet, dan loop je jezelf voorbij. 

Tip 9: Pak je pauzes bewust

Neem je pauzes bewust. Schakel af van waar je mee bezig was, haal iets te drinken, ga naar buiten en als je dan je telefoon wil checken, doe dat dan.

Ook als je thuis bent met de kinderen. Heerlijk als ze nog een middagdutje doen. Dat is voor jou het moment om op adem te komen. Verplicht jezelf niet tot allerlei huishoudelijke taken. Voor je het weet zijn ze weer wakker.

Doen ze geen middagdutje meer? Zeg tegen je kinderen dat jij nu even een kopje thee drinkt, ga op de bank zitten en geef aan dat ze ook even alleen kunnen spelen. Ook hiermee stimuleer je hun zelfvertrouwen.

Tip 10: Zeg niet altijd 'ja'

Als jij je week helemaal in kaart hebt, dan moet jij je daar ook aan houden. De grootste valkuil is dat je gaat rommelen aan je planning omdat er opeens van alles bij komt. Dingen waar je ‘ja’ tegen hebt gezegd. 

Het gevolg: je komt in tijdnood en loopt achter de feiten aan. En je aandacht voor wat je wil doen is verdwenen. Dus maak een duidelijke afweging. Past het in jouw planning? Zo niet, zeg dan vaker ‘nee’.

Conclusie als je werk en gezin wil combineren:

Als jij je werk en gezin wilt combineren, moet je efficiënt om gaan met jouw tijd.  Daarom is het verstandig om te weten wat je gaat doen en wanneer. En voorkom dat je gaat rommelen aan je planning. Dus zeg vaker ‘nee’ tegen anderen en zeg ‘ja’ tegen jezelf. 

En vooral: Doe één ding goed, dan twee dingen half.

Dan weet ik zeker dat jij jouw werk en gezin kunt combineren. 

Welke tip spreekt jou het meeste aan?

Welke van deze tips spreekt jou het meeste aan? Ik ben ook benieuwd waarom. Vertel het me in de comments onder deze blog. Ik lees en beantwoord alles!

Vond je bovenstaande interessant? Dan is dit waarschijnlijk ook iets voor jou...

GRATIS MASTERCLASS

Hoe je in 5 stappen rust in je hoofd én lijf krijgt als werkende moeder

Speciaal voor de werkende moeder met jonge kinderen die klaar is met haar stressvolle werk-gezinsleven en een leven wil dat makkelijk en "als vanzelf" gaat.

Weet je niet zeker of je er live bij kunt zijn? Geen probleem, je ontvangt een replay.

Deze balans-tip delen:

Deel op facebook
Facebook
Deel op whatsapp
WhatsApp
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op email
Email

Hi lieve jij, ik ben Cilla. Ik geloof dat het leven van een werkende moeder valt of staat met een goede balans. Ik ben dan ook van mening dat een gelukkig leven de combinatie is tussen wat er om je heen gebeurt (je buitenwereld), je fysieke lichaam en wat er in jezelf gebeurt (je innerlijke wereld). Wanneer deze drie elementen met elkaar in harmonie zijn, vind je de rust en balans in jezelf.

Het is daarom mijn missie om jou te helpen naar een ontspannen, gelukkig en energiek leven door harmonie en balans in jezelf te creëren.

Dit doe ik door middel van mijn Balans-MIX Methode, zodat je hier je hele leven lang profijt van hebt.

Ontdek mijn Balans-MIX Methode en leer hoe je in 5 stappen van een stressvolle werkende moeder naar een gelukkige en ontspannen werkende moeder gaat.

Je bent het waard!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top

GRATIS WORKSHOP

Hoe je in 5 stappen rust in je hoofd én lijf krijgt als werkende moeder, zodat je een leven creëert dat makkelijk en “als vanzelf” gaat.

Na aanmelding heb je 4 dagen om de workshop te bekijken op een voor jou gunstig moment. Wel zo fijn voor een drukke moeder ;-) 

Je gegevens worden naar de organisator gestuurd
en je wordt verder via e-mail op de hoogte gehouden.

Cilla Schopen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches